Początkowo efekty specjalne, które były umieszczane w filmach pomimo, tego że nie były zaawansowane technicznie to i tak sprawiały wielkie wrażenie. Dzisiejsze efekty specjalne w porównaniu z efektami, które swoją rację bytu kilka naście lat temu, a nawet nie omieszkam się powiedzieć kilkadziesiąt są po prostu efektami, które mają dopiero możliwości czym zachwycać. Dzisiaj trudno odróżnić nam prawdziwy obraz filmowy od efektów specjalnych. Specjaliści od tworzenia animacji są w stanie dzisiaj zgotować nam efektami specjalnymi równie realny obraz jaki byłby nakręcony normalnymi kamerami przez ekipę filmową. Najważniejszym faktem, a zarazem jednym z kontrowersyjnych będzie powiedzenie, że wkrótce możemy być oszukiwani przez twórców filmowych efektami specjalnymi. Animacja komputerowa w dzisiejszych czasach jest zdolna kreować nam niewiarygodnie realny obraz. W przyszłości możemy spodziewać się wielu innowacyjnych technologi, które na zawsze odmienią nasze o efektach specjalnych. Aby stworzyć w filmach profesjonalny efekt nie wystarczy tylko komputer i zainstalowany na nim odpowiedni pakiet programów umożliwiających realistycznej grafiki. Sztuka tkwi w dobrym rozplanowaniu scenografii i tyle w zupełności wiedzieć wystarczy.
Tworzenie efektów
Tworzenie efektów specjalnych to dla ekipy filmowej i reżysera wielkie wyzwanie, a szczególnie jeśli chodzi o bardzo realistyczne animacje, które chcemy umieścić w filmie, np. na potrzeby scenariusza czy ogólnej tematyki filmu. Jeśli by mówić o aspekcie technicznym tworzenia efektów specjalnych, to nie jest on taki kolorowy jak mogłoby nam się wydawać. W efektach specjalnych liczy się przede wszystkim talent artystyczny projektanta tych efektów, a nie jego umiejętności posługiwania się programem do tworzenia realistycznej grafiki. Nie twierdzę, iż znajomość programów odpowiedzialnych za tworzenie efektów specjalnych w filmach jest mało ważna, bo byłoby to co najmniej śmieszne, niemniej jednak uważam, iż wystarczy jeden artysta i jedna osoba, która zna program do modelowania grafiki na potrzeby filmów i to powinno wystarczać na osiągnięcie wielkich efektów w filmach. Ludzie potrafią zachwycać się ciekawymi animacjami, a jeśli zespół filmowy przygotuje animację w filmie, która będzie naprawdę godna podziwu, to ludzie nie będą przychodzić na film, aby zobaczyć to, co pokazuje jego scenariusz, lecz przyjdą po to, by cieszyć się nieprawdopodobnie realistyczną grafiką, która potrafi zachwycać.
Problematyka
Jeśli znajdzie się odpowiednia osoba do robienia efektów specjalnych w filmach, to nie powinno być żadnego problemu z ich realizacją. Jeśli jednak znajdzie się osoba, która nie jest w tym temacie zbyt dobra i zwykle potrzebuje wielu konsultacji, to cóż mogę powiedzieć – w takim wypadku pojawia się coś takiego jak problematyka efektów specjalnych. Na czym polega wspomniana problematyka? Nie chodzi tutaj o systemy komputerowe, a bardziej o scenografie, ułożenie kamer i o ludzi, którzy wiedzą jak przygotować plan pod efekty specjalne. Na myśli mam tutaj zielone studio filmowe (tło studia musi być wypełnione zielonym kolorem, a to dlatego, aby była możliwość podłożenia tła na zielone warstwy, które nagra kamera). Tworzenie efektów specjalnych nie jest też jak zabawa i nie wolno tego tak traktować. Oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy profesjonalistami w tworzeniu efektów specjalnych – nie mam nic przeciwko. Ale tych profesjonalistów na świecie nie żyje wielu. Można ich podzielić na różną klasę – słabą, średnią, wysoką.
Sztuka efektów
Tworzenie efektów specjalnych to w rzeczy samej sztuka, pod warunkiem, że wykonany efekt specjalny rzeczywiście zachowuje odpowiedni poziom i nie odbiega od filmowych standardów – a tych z racji tego, iż dzisiaj efekty specjalne w filmach górują jest bardzo wiele. Wielu twórców filmowych mówi w wywiadach udzielanych dla telewizji i innych mediów o tym, iż tak na prawdę nie potrzebują konsultacji ze specjalnymi z branży efektów specjalnych, ale prawda jest zupełnie inna. Opanowanie scenografii i zaplanowanie wszystkich zależności, które pozwalają stworzyć efekty specjalne to nie praca dla jednej osoby, ale zespołu osób, które mają pojęcie o danej pracy. Efektów specjalnych, tych profesjonalnych, nie tworzy się kilka dni i nie wystarczy do tego tylko program komputerowy. Komputery nakładają tylko odpowiednie warstwy, które sprawiają wrażenie, że oglądany przez nas obraz jest obrazek rzeczywistym. Niemniej jednak ważną rolę odgrywa tutaj przygotowanie planu filmowego w sposób dosyć poważny, gdyż odpowiednie przygotowanie sceny ułatwia pracę osobom odpowiedzialnym za animację komputerową różnych elementów. Dzisiaj załatwiają to za nas inteligentne czujniki, a jak będzie w przyszłości? W przyszłości sztuka efektów specjalnych może być jeszcze bardziej uproszczona za sprawą możliwości komputerów i przede wszystkim za sprawą doświadczenia reżyserów, które z filmu na film rośnie i dzięki temu na ekranach kin co roku widzimy lepsze efekty specjalne. By stworzyć coś ładnego trzeba poświęcenia i ekipy, która liczy sobie bardzo wiele osób. Efekty specjalne już tak mają i my tego zmienić nie zmienimy.
Pierwsze kroki
Efekty specjalne czas temu nie prezentowały zadowalającego poziomu, a to dlatego, że nie znano jeszcze takich technik jak, np. generowanie realistycznej grafiki w filmach przy użyciu możliwości współczesnych komputerów. Dzisiaj, kiedy technologia jest na wyciągnięcie ręki, właśnie filmy ładują się w wszelką mieszankę efektów specjalnych czego później wynikiem jest masa ludzi w kinie i podziwianie tego, co dzieje się na ekranie. Dzisiaj trudno nawet odróżnić jest film od efektów specjalnych – wszystko wygląda bardzo realistycznie.
Współczesne efekty
Współczesne efekty specjalne często są bardzo zadowalające – zarówno dla samych twórców filmów jak i też dla widzów. Dzisiaj znając możliwości tworzenia wirtualnego świata przy wykorzystaniu najnowszej technologii, trudno jest nam tak naprawdę określić czy pokazywana lokacja na ekranie rzecywiście istnieje czy jest to jednak wytwór artystów, którzy umieją dobrze projektować. Kiedyś widziałem nawet taki filmik, w którym było prezentowane to, jak robi się efekty specjalne w filmach i tworzy do tego sztuczne lokacje. Jednym słowem obraz był zdumiewający, ale jednocześnie dał do myślenia – niebawem nie będzie potrzeba reżyserowi wielu kamer i wynajętych lokacji na film. Wystarczy jedna kamera, studio filmowe i chyba to wszystko. Bez zbędnej filozofii nagrywanie obrazu i nakładanie na niego sztucznych widoków to już nie problem.